Erotusrele 2-akkujärjestelmään

44,80  (sis. ALV 24 %)

Varastossa

Kuvaus

Käytetään esim. matkailuautoissa, -vaunuissa, veneissä ja aurinkosähköjärjestelmissä, kun halutaan ladata samalla laturilla kahta akkua ja erottaa ne toisistaan latauksen loppuessa.

Yleisin käyttöesimerkki on matkailuauton ns. hupiakun, eli asunto-osan akun lataus ajon aikana auton moottorin laturilla. Kun auton starttiakku on ladattu täyteen, erotusrele yhdistää hupiakun lataukseen. Akut erotetaan toisistaan kun auto sammutetaan ja näin estetään se, ettei starttiakku tyhjene asunto-osan kulutuksen vuoksi. Voidaan käyttää myös muissa sovelluksissa, esim. jos invertterille asennetaan oma akku, voidaan erotusrele asentaa hupiakun ja invertterin akun väliin estämään hupiakun tyhjentäminen invertterin käytöllä.

Laturina voi toimia auton moottorin laturin lisäksi esim. aurinkosähköjärjestelmän lataussäädin tai muu, esim. verkkovirralla toimiva laturi.

Laitteeseen tarvitsee kytkeä vain kolme johtoa:

  • 1. akun positiivinen johdin (esim. starttiakku)
  • 2. akun positiivinen johdin (esim. hupiakku)
  • maajohto esim. 1. akun negatiivisesta navasta

Lisätiedot

Mitat, lähetyspakkaus:

32x32x9 cm, 0.7 kg

Releen mitat:

12.5x6x5 cm, 0.4 kg

Jännite:

12 VDC, max. 16 VDC

Tehonkesto:

60 A jatkuva, 80 A max. 5 minuutin ajan

Kytkentäjännitteet:

Yhdistää akut, kun jännite nousee 13.6 V
Erottaa akut, kun jännite laskee 12.8 V

Sisäinen kulutus:

5 mA lepotilassa
300 mA releen vetäessä (akut yhdistetty)

Suositeltu akkujen max. kapasiteetti:

Yhteensä 500 Ah

Liitäntäjohtimet:

Positiiviset johtimet (pun. ja sin.): 10 mm², pituus n. 0.5 m
Negatiivinen johdin (musta): 1 mm², pituus n. 0.5 m

Merkkivalo:

Merkkivalo palaa, kun akut on yhdistetty (jännite yli 13.6 V)

Olosuhteet:

Sijoitetaan kuiviin sisätiloihin
Teräskotelo

Takuu:

3 vuotta