Erotusrele 2-akkujärjestelmään, 120 A

46,00  (sis. ALV 25,5 %)

Varastossa

Kuvaus

Käytetään esim. matkailuautoissa, -vaunuissa, veneissä ja aurinkosähköjärjestelmissä, kun halutaan ladata samalla laturilla kahta akkua ja erottaa ne toisistaan latauksen loppuessa.

Yleisin käyttöesimerkki on matkailuauton ns. hupiakun, eli asunto-osan akun lataus ajon aikana auton moottorin laturilla. Kun auton starttiakku on ladattu täyteen, erotusrele yhdistää hupiakun lataukseen. Akut erotetaan toisistaan kun auto sammutetaan ja näin estetään se, ettei starttiakku tyhjene asunto-osan kulutuksen vuoksi. Voidaan käyttää myös muissa sovelluksissa, esim. jos invertterille asennetaan oma akku, voidaan erotusrele asentaa hupiakun ja invertterin akun väliin estämään hupiakun tyhjentäminen invertterin käytöllä.

Laturina voi toimia auton moottorin laturin lisäksi esim. aurinkosähköjärjestelmän lataussäädin tai muu, esim. verkkovirralla toimiva laturi.

Laitteeseen tarvitsee kytkeä vain kolme johtoa:

  • 1. akun positiivinen johdin (esim. starttiakku)
  • 2. akun positiivinen johdin (esim. hupiakku)
  • maajohto esim. 1. akun negatiivisesta navasta

Tämän erotusreleen hyvä ominaisuus on mahdollisuus muuttaa laitteen asetuksia:

  • Akkujen yhteenkytkeytymisen rajajännite voidaan asettaa välillä 11,0 – 14,0 V
  • Akkujen erottamisen rajajännite voidaan asettaa välillä 11,0 – 14,0 V
  • Viive voidaan asettaa yhteenkytkeytymiselle ja erottamiselle erikseen: 3 – 60 sekuntia

Näiden asetusten avulla voidaan estää perinteiselle ”tyhmälle” releelle tyypillinen edestakaisin ”naksunta”, kun jännite vaihtelee raja-arvojen välillä. Tämä ominaisuus estää releen kärkien ”palamisen” jatkuvan päälle- ja poiskytkeytymisen johdosta. Toinen asetuksilla saatava etu on mahdollisuus priorisoida 1. akun lataus niin, että 2. akkua aletaan lataamaan vasta, kun 1. akku on lähes täynnä. Vastaavasti voidaan asettaa akut lähes tasa-arvoisiksi latauksen suhteen.

Huom! Uudemmissa autoissa, joissa EURO 6 -päästöluokitettu moottori tämä rele ei välttämättä toimi hyvin, koska auton laturi on päästöjen vähentämiseksi ns. älykäs. Näissä autoissa suosittelemme käyttämään latausboosteria: https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/ivt-latausboosteri-2-akkujarjestelmaan-30-a-12-v-dc-dc-laturi/

Erotusreleeseen liitettävät plusjohdot tulee olla riittävän paksuja, min. 10 mm² ja suositus 16 mm². Myymme erikseen tarvikesarjaa releen johdottamiseen: linkki.

Tässä tekemämme video erotusreleestä ja latausboosterista (videon tuotteet ovat vaihtuneet, mutta periaate on ihan sama):

 

Lisätiedot

Mitat, lähetyspakkaus:

32x32x9 cm, 0.9 kg

Releen mitat:

7.8×6.8×6 cm, 0.25 kg

Jännite:

12 VDC, max. 16 VDC

Tehonkesto:

120 A jatkuva, 160 A hetkellinen

Kytkentäjännitteet:

Yhdistää akut, kun jännite nousee 13.3 V, asetettavissa 11.0 – 14.0 V
Erottaa akut, kun jännite laskee 12.8 V, asetettavissa 11.0 – 14.0 V
Viive molemmissa asetettavissa 3 – 60 sekuntia

Sisäinen kulutus:

1 mA lepotilassa
300 mA releen vetäessä (akut yhdistetty)

Liitännät:

Positiiviset johtimet: M6 ruuviliitos
Negatiivinen johdin (musta): 1 mm², pituus n. 0.5 m

Näyttö:

Näytössä seuraavat arvot: 1. akun jännite, 2 akun jännite kun akut yhdistettyinä, releen tila (akut yhdessä / erillään), toimintatila Auto / Manual.

Olosuhteet:

Sijoitetaan kuiviin sisätiloihin
Muovikotelo

Takuu:

2 vuotta

Saatat myös pitää...