Kuvaus
Käytetään esim. matkailuautoissa, -vaunuissa ja veneissä kun halutaan ladata samalla moottorin laturilla kahta akkua ja erottaa ne toisistaan latauksen loppuessa.
Yleisin käyttöesimerkki on matkailuauton ns. hupiakun, eli asunto-osan akun lataus ajon aikana auton moottorin laturilla. Latausboosteri lataa hupiakkua moottorin ollessa käynnissä. Akut erotetaan toisistaan kun auto sammutetaan ja näin estetään se, ettei starttiakku tyhjene asunto-osan kulutuksen vuoksi.
Starttiakku ja hupiakku voivat olla erityyppisiä, asetuksilla voidaan valita hupiakun tyypiksi normaali lyijyakku, AGM/Geeli tai LiFePo4.
Tämän laitteen normaali latausvirta on maksimissaan 30 A, mutta se voidaan rajoittaa kytkimellä arvoon 10 A, jolloin voidaan ladata matkailuvaunun akkua vetoautosta saatavalla virralla ilman pelkoa ohuiden johtimien ylikuormituksesta.
Laitteeseen tarvitsee kytkeä neljä tai viisi johtoa tapauksesta riippuen:
- 1. akun positiivinen johdin (esim. starttiakku)
- 1. akun negatiivinen johdin (esim. starttiakku, ei pakollinen jos akkujen maat (- navat) ovat yhteydessä toisiinsa esim. ajoneuvon rungon kautta)
- 2. akun positiivinen johdin (esim. hupiakku)
- 2. akun negatiivinen johdin (esim. hupiakku)
- D+ johto laturilta, jonka avulla boosteri tietää, onko moottori käynnissä. Voi olla myös muu ohjausjännite.
- Lisäksi voidaan kytkeä lisävarusteena saatava hupiakun lämpötila-anturi
Tässä tekemämme video erotusreleestä ja latausboosterista (latausboosteri on videolla on eri mallia, mutta tiedot pätevät myös soveltuvasti tähän):