Kuvaus
Tämän pienikokoisen laitteen tarkoituksena on kertoa, onko auton moottori käynnissä vai ei. Näin voidaan ohjata esim. matkailuauton tai veneen lisälaitteiden toimintaa.
Perinteisesti tieto moottorin käynnissäolosta on saatu sen laturin D+ -navasta, johon tulee jännite moottorin käydessä. Latureiden ja muiden sähköjärjestelmien kehityksen myötä tämän tiedon saanti ei ole enää niin yksinkertaista ja uusien autojen kohdalla usein helpoin tapa käyntitiedon saamiseksi on tämä D+ simulaattori.
Yleisin käyttökohde matkailuautossa on ns. latausboosteri (DC-DC -laturi), jolla ladataan ns. hupiakkua moottorin käydessä. D+ simulaattorilla voidaan myös ohjata esim. releen kautta kytkettyä jääkaappia tai muuta laitetta niin, että se toimii 12/24 V -jännitteellä vain kun moottori on käynnissä.
D+ simulaattorin toiminta perustuu auton moottorin käydessään aiheuttamaan tärinään. Laite kiinnitetään tukevasti sopivaan kohtaan moottorissa. Laite tarvitsee toimiakseen 12/24 V -jännitteen, joka voidaan ottaa auton omasta akusta tai muusta sopivasta kohdasta.
Tärinäanturin lisäksi voidaan kytkeä päälle jännitteenmittaukseen perustuva ohjaus, jolloin laite antaa D+ signaalin vasta kun jännite on yli 13,7 V / 27,4 V. Tällöin esim. lauttamatkoilla ei lautan moottorin aiheuttama tärinä aiheuta virhetoimintoa.
Laitteessa on mahdollisuus asettaa viive (10 sekuntia – 5 minuuttia) D+ jännitteen pois kytkemiseen. Tällä voidaan estää D+ jännitteen turha katkeaminen esim. liikennevaloissa, jos auto on varustettu start&stop -järjestelmällä. D+ jännitteen päällekytkemisessä on vakiona 4 sekunnin viive, jotta muut mahdolliset tärinät eivät aiheuta virheellistä toimintaa.
Laitetta voidaan käyttää kaikissa polttomoottorikäyttöisissä autoissa ja veneissä. Se on helppo asentaa ja varmatoiminen. Pieni (0,003 A) sisäinen virrankulutus ei aiheuta akun akun nopeaa tyhjentymistä auton ollessä käyttämättömänä.
Tässä video tuotteesta: